povratak
Stali smo na kraj kaosu u Komunalcu
Restrukturiranje komunalca: završena je era katastrofalnog poslovanja, broj zaposlenih smanjen za 10%, a marljivim radnicima povećana plaća
SAMOBOR, 28.9.2022. - Gradonačelnica Grada Samobora Petra Škrobot i direktor gradskog poduzeća Komunalac Samobor Renato Raguž održali su konferenciju za medije na kojoj su govorili o preobrazbi u poslovanju koju su u samo osam mjeseci pokrenuli u gradskom poduzeću Komunalac Samobor. Zatečeno stanje je bilo u najmanju ruku katastrofalno: ukupni gubitak društva iznosio je 9,9 milijuna kuna, poslovanje je bilo loše i blago rečeno sumnjivo, radnici su bili potplaćeni i ispod minimuma, a u poslovnim knjigama je čitav niz različitih mešetarenja, među kojima i jedan privatni stan u vlasništvu Komunalca koji je pod nerazjašnjenim okolnostima prešao u privatno vlasništvo.
„Teško je uopće ukratko objasniti nered i štetu koja se godinama radila u Komunalcu. Napravili smo reviziju, a ono što je isplivalo na površinu je razlog zašto smo se odlučili i održati ovu konferenciju za novinare, jer ljudi trebaju znati da ih se godinama varalo i muljalo. Mi sad to čistimo i kako stvari izgledaju čistit ćemo to još nažalost godinama.“ – izjavila je gradonačelnica Petra Škrobot.
Njezine riječi ubrzo je potvrdio direktor Komunalca Renato Raguž iznošenjem činjenica iz poslovanja društva kojeg je preuzeo u siječnju ove godine. Što se financijskog poslovanja tiče, najlošija je vijest da Komunalac već godinama akumulira gubitak koji sada ukupno iznosi 9,9 milijuna kuna. Ukupni godišnji promet Komunalca je na razini od oko 60 milijuna kuna, a u to su uključene različite djelatnosti, od održavanja nerazvrstanih cesta i javnih površina, do groblja, javne rasvjete, parkiranja i gospodarenja otpadom. Otpad je područje gdje se bivša uprava nije snalazila, pa je čak Komunalac 2020. godine izgubio dozvolu za gospodarenje otpadom na 3 mjeseca. Razlog je taj što je Komunalac Samobor u prošlosti kao odlagalište prijavio lokaciju koja se nalazi gotovo u centru grada, 5 minuta pješke od centra Samobora i 20 metara od Autobusnog kolodvora. Naravno da se na tu lokaciju otpad nije vozio, već je Komunalac divlje vozio i tri godine gomilao otpad na Trebež. Nova uprava Komunalca na čelu s Ragužem sada mora izvršiti ogromna ulaganja kako bi se to saniralo, a dozvola produljila u 2025. godini. Čeka ih i investicija u novi vozni park za prikupljanje otpada, jer je potrebno zamijeniti i preko 20 godina stara vozila, a nova će imati i sustav automatskog očitavanja spremnika. Sve to usklađeno je i s novim naprednim sustavom gospodarenja otpadom koji su Grad Samobor i Komunalac predstavili prošli tjedan.
„Primjer novog sustava odvoza otpada pokazuje da kad nešto radimo sami ispočetka onda građani mogu biti sigurni da će imati najbolju moguću i fer uslugu. No problem je kad moramo popravljati godine lošeg poslovanja Komunalca iz prošlosti ili kad imamo neke nevjerojatne situacije poput toga da se u knjigama Komunalca nalazi nečiji privatni stan.“ – izjavio je direktor Renato Raguž i objasnio kako Komunalac u svojoj dugotrajnoj imovini ima nekretninu veličine 47,14 m², knjigovodstvene vrijednost oko 400.000 kuna. Problem je što je u vlasničkom listu nekretnine upisana privatna osoba, a Komunalac nema niti jedan dokument kojim se potvrđuje to vlasništvo niti postoji dokumentacija iz koje je vidljivo kako je nekretnina prešla u privatno vlasništvo. Da bude stvar čudnija, godinama se na inventuri ta nekretnina uredno upisivala kao vlasništvo Komunalca.
To međutim nije jedina sporna situacija s nekretninama u knjigama Komunalca. Revizija je pronašla kako Komunalac isto tako ceste, rotor i drugu imovinu drži na kontu „imovina u izgradnji“, unatoč tome što je to sve već izgrađeno prije 10 i više godina. Ovo je prijetnja poslovanju Komunalca s obzirom da stavljanje istih u rashod znači i direktan gubitak u poslovanju. Radi se pristupnim cestama i rotoru koje su napravljene još prilikom izgradnje autobusnog kolodvora 2011. godine, u vrijednosti 4,48 milijuna kuna. Zatim 3,25 milijuna kuna za Trebež od kojeg se odustalo, ali investicije koje su poduzete, prvenstveno u projektnu dokumentaciju, nisu bile riješene u smislu imovinskog pitanja. Ista nepravilnost napravljena je i na Sajmištu vezano uz izgradnju baze zimske službe u vrijednosti 840.000 kuna. Muljanje sa nekretninama je napravljeno i kada je 2011. godine tadašnji gradonačelnik svojom odlukom Komunalcu dao nekretninu u Langovoj ulici. Nekretnina nikad nije fakturirana Komunalcu nego je Komunalac upis iste izvršio na temelju procjene i na kontu „pronađena imovina“. A da bude stvar tragikomična, ta je nekretnina sada u derutnom stanju i nije više za upotrebu. Da se sve to nije skrivalo i umjesto toga bilo ispravno knjiženo, Komunalac bi u vrijeme bivše gradske uprave imao i daleko veći gubitak od spomenutih gotovo 10 milijuna kuna. Gubitak bi bio gotovo 20 milijuna kuna.
„Samobor je vjerojatno i prvak u Hrvatskoj po oprostu računa nekim građanima. Ne znam je li bilo pogodovanja, ali Komunalac ima potraživanja od čak 7,5 milijuna kuna za komunalnu naknadu od građana, a neka su dugovanja stara i preko 15 godina. To je isto jedan od razloga zašto smo danas u dugovima, a sve to na kraju moraju platiti Samoborci - oni koji su redovno podmirivali svoje račune plaćaju za druge kojima se gledalo kroz prste.“ – izjavio je direktor Raguž.
Na kraju je konferencija za novinare završila i lijepim vijestima. U Komunalcu je napravljena racionalizacija poslovanja u sklopu koje je broj zaposlenih smanjen za oko 10% kada se uzmu u obzir i zaposlenici koji će u sljedećih nekoliko mjeseci ići u mirovinu. Raskid ugovora je potpisan s djelatnicima koji su uglavnom radili u administraciji i na srednjoj razini upravljanja, a na taj način stvorene uštede sada se koriste za povećanje plaća preostalim zaposlenicima, posebno onima na terenu. Potpisan je i novi kolektivan ugovor na četiri godine, prilagođeniji tržištu rada, s većim pravima za djelatnike u odnosu na prethodni kolektivni. Kroz prava radnika nova uprava je pokazala socijalnu osjetljivost i razvijenu empatiju za teške uvjete rada povećavajući naknade za grobare, uvođenje uvećanja za otežane uvjete rada, trostruko veće naknade za rođenje djeteta, pomoć radnicima koji su teže bolesni i dr..